Nog geen zekerheid voor consument

Nederlandse consumenten kunnen er, enkele uitzonderingen daar gelaten, nog niet zeker van zijn dat de palmolie die in hun producten is verwerkt, werkelijk verantwoord is geproduceerd. Alleen van verantwoord geproduceerde palmolie staat vast dat deze niet bijdraagt aan ontbossing en het verlies van leefgebied van kwetsbare diersoorten zoals de tijger of orang-oetan. Wel steunen veel Nederlandse grootverbruikers van palmolie de verantwoorde productie daarvan op indirecte wijze; met de aanschaf van certificaten. Dat is de conclusie van de eerste Nederlandse Palmolie Scorecard van het Wereld Natuur Fonds (WNF). Nadat al drie keer eerder een Internationale Palmolie Scorecard werd uitgebracht, onderzocht het WNF nu 53 Nederlandse bedrijven die palmolie –of daarvan afgeleide producten- gebruiken in hun bedrijfsvoering. Niet alleen werd gekeken of de bedrijven een commitment hebben om verantwoord geproduceerde palmolie te gebruiken, maar ook of en hoe deze palmolie in de keten wordt verwerkt.
 
Ronde Tafel
Sinds 2003 werkt WNF samen met bedrijven, financiële instellingen en maatschappelijke organisaties aan regels die moet voorkomen dat de productie van palmolie leidt tot aantasting van de natuur, rechten van de lokale bevolking en klimaatverandering. De afspraken zijn vastgelegd in de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO). In 2010 spraken verschillende brancheorganisaties voor het Nederlands bedrijfsleven af dat eind 2015 alle palmolie die ze gebruiken, verantwoord geproduceerd moet zijn. Met nog een half jaar te gaan, onderzocht WNF of Nederlandse grootverbruikers van palmolie zich aan de afspraken houden. Teleurstellend was dat een derde van de bedrijven – ondanks herhaalde pogingen om contact te krijgen- geen informatie ter beschikking stelde. Van de bedrijven die wel reageerden, hebben de meesten inderdaad de ambitie hebben om hun palmoliegebruik per 2015 te verduurzamen.
Lees het hele rapport hier.


Bron: wnf.nl


Wereld Natuur Fonds

Informatief ontwerp voor het Wereld Natuur Fonds; onder andere factsheets, de Palmolie Scorecard 2015 en infographics voor Panda, het kwartaalblad voor donateurs van het WNF. 

Opdrachtgever: Label